bad.no

Suksesshistorie – Bad.no

Les hvordan Reprice hjalp Bad.no med å legge en prisstrategi som skapte rekordvekst for selskapet!

Kunde: Bad.no

Bransje: Baderom og VVS

Jeg anbefaler alle som driver netthandel å investere i et verktøy for prisovervåking og automatisert prisstyring. For oss ble løsningen Reprice, og vi har ikke sett oss tilbake siden.

Erlend Stunner, Daglig leder

Hvem er Bad.no?

Bad.no er Norges eldste VVS-nettbutikk og tilbyr et bredt varesortiment av kvalitetsprodukter fra anerkjente produsenter til baderom, rør og rørdeler, varme og ventilasjon, kjøkken, vaskerom og hus, hage og hytte. Selskapet eies av Allier Gruppen, har hovedkontor og delelager i Bergen og et nettlager i Oslo. Målet med nettbutikken er å kunne tilby VVS-varer av høy kvalitet til den prissensitive kunden og gjør-det-selv kunden.

Ønsket utfall av samarbeid

Allier Gruppen kjøpte Bad.no med høye ambisjoner om en digital satsning. Satsningen resulterte i en ganske kraftig vekst de første to årene før teknisk gjeld fra kostbare netthandelsløsninger og høy investeringskost satt brems for veksten. Med dette erfarte de fort at skreddersydde løsninger og ambisiøse satsninger krever høy intern teknisk kompetanse for å vedlikeholde.

Bad.no så seg nødt til å stikke fingeren i jorden og definere hva de skulle være og holde på med. Det ble fort bestemt at Bad.no ikke skulle drive med teknisk utvikling, og Reprice sin prisrobot var et verktøy de kunne trenge for å legge en god prisstrategi. 

Suksessfaktorer

Reprice kom i kontakt med Bad.no på et punkt der de ønsket å gå vekk fra å være kampanjestyrt, og definere en helt ny prisstrategi. Ønsket var å være en prismatcher fremfor en prispresser. Mens mange ønsker å kontinuerlig være billigst, ønsket Bad.no å matche konkurrentens priser.

En av de viktigste erfaringene vi har gjort, er å ha et bevisst forhold til prisstrategi. Det er tidkrevende å holde oversikt over prisbildet i markedet, ofte blir det veldig fokus på hvilke priser andre har, som gjør det utfordrende å justere prisen i riktig retning. Kanskje er du to til tre uker for sent ute med å øke prisen igjen, fordi du ikke har tid til å følge med, og da har du plutselig tapt x% i omsetning. Reprice gjør dette for oss!

Erlend Stunner, Daglig leder 

Med Reprice sitt prisverktøy opplevde Bad.no at de fikk en tydeligere strategi og mer kontroll på prissettingen av produktene i nettbutikken. Ikke bare trives de med mulighetene de allerede har, men skryter også av Reprice og deres evne til å være lydhør for forbedringer i eget system og viljen til å finne de beste løsningene. I dag sitter Bad.no med nærmere 130 ulike prisregler i Reprice-systemet.

Vi har aldri hatt så sunn drift som i 2020, vi har aldri hatt større vekst enn i 2020-2021 og vi har aldri truffet bedre på pris. Vi har rett og slett bedre bunnlinje enn vi noen gang har hatt!

Erlend Stunner, Daglig leder

Med fast rutinesjekk og gjennomgang av prisforslag i Reprice-systemet en til to ganger om dagen følte Bad.no at de fikk full kontroll over egen prisstrategi. Selv syntes de at det går raskt og bruker maks ti minutter om dagen.

3 kjappe med daglig leder  Erlend Stunner

Hvilken effekt har du sett ved å bruke Reprice?

Med Reprice opplever vi å treffe prismarkedet på en vesentlig bedre måte og  har samtidig aldri hatt bedre dekningsgrad når salgene har kommet inn. 

Hvor mye tid sparer dere på å bruke Reprice?

Det er vanskelig å si hvor mye tid vi sparer, men du  kan ikke gjøre dette manuelt! Automatiseringen vi får gjennom Reprice er helt nødvendig og jeg tror  et av de viktigste valgene er å investere i et verktøy for prisovervåking og automatisert prisstyring. 

Er det dyrt? 

Som alltid høres alt dyrt ut før man vet hva det er og gjør, men når vi ser hvor god tilpasning vi får og hvor mye vi får igjen for å spare oss for manuelt arbeid er det en veldig god investering.

Fakta og tall

I følge SSB økte netthandelen innen bygg og anlegg i Norge med 40% i perioden 2019 – 2020. I samme periode hadde Bad.no en vekst på over 143%, det er 274% bedre enn gjennomsnitt!

Daglig leder hos Bad.no, Erlend Stunner, sier Reprice var et viktig instrument i veksten.