fordeler+pris+optimalisering

Fordeler med verktøy for prisoptimalisering

De fleste nettbutikker selger like eller identiske produkter. Forbrukere tar kjøpsbeslutninger basert på en evaluering av faktorer som for eksempel pris, leveringshastighet og handleopplevelse.

Økt transparens av priser på nett gjør at kunder enkelt kan finne den beste prisen og utfordrer nettbutikker til å konkurrere på pris. Uten å vite konkurrentpriser, kan det bli vanskelig å estimere hvilken pris som er konkurransedyktig, og på lengre sikt, ønskelig.

Skal du følge med på konkurrenters prisendringer manuelt vil det kreve mye tid og jobb – nettopp derfor er det viktig å ha gode verktøy på plass! Prisoptimalisering gir en rekke fordeler, som er tydelige gjennom hele salgsprosessen:

prisoptimalisering+markedet

Tidsbesparende

Ved bruk av et prisoptimaliseringsverktøy, får du rask og automatisk oversikt over prisendringer hos konkurrenter slik at du enkelt kan spare tid og samtidig optimalisere prisene i egen nettbutikk.

Ta gode beslutninger og øk fortjeneste

Du får et godt bilde av markedsbevegelser, konkurrenters prisjusteringer og etterspørselstrender i sanntid. Basert på denne informasjonen kan du gjøre endringer i prisstrategien for å øke salg og maksimere fortjenesten. Ved å bruke et godt verktøy for pris og konkurrentovervåking, kan du sikre tilgjengeligheten av viktig informasjon på en enhetlig plattform. Du kan blant annet se konkurrenters priser, populære produkter, tilbud og kampanjer, utsolgte produkter, lagerstatus, osv.

Bruk prisoptimaliseringsverktøy og ta beslutninger raskere, basert på data og ikke intuisjon. Automatisering gjør at du reagerer raskere på trender og endringer i konkurranselandskapet.

fa+innsikt+kundeatferd

Oppdag nye muligheter

Du kan dra nytte av markedstrender og konkurrenters lagerstatus. For eksempel, hvis en konkurrent setter prisen ned for et bestemt produkt, kan du vente med å selge det produktet til konkurrenten blir utsolgt og deretter selge det til en høyere pris.

Spesielt innen netthandel er den største utfordringen å overgå konkurrentene dine. Å ha et flott produkt eller en god tjeneste er bare det første trinnet. Det neste trinnet er å forstå hvilken prisstrategi konkurrentene dine har. En av de beste måtene å gjøre det på er å kontinuerlig overvåke konkurrenters priser.

Få innsikt i kundeatferden

Jo mer data du har, jo bedre kan du forstå dine kunder. Med denne forståelsen kommer en del muligheter. Data lar deg tilby produkter du vet at kundene dine vil ha til en pris som de ønsker å betale.

handter+kategorier+parallelt

Håndter flere kategorier parallelt

Ved hjelp av en prisoptimaliseringsverktøy kan du bruke ulike regler til utvalgte kategorier som du vil fokusere på i butikken din. Reglene kan aktiveres automatisk eller manuelt, avhengig av spesifikasjoner til en gitt bransje , kategori eller produkt.

Økt synlighet av priser på nett gjør at kunder enkelt kan finne den beste prisen. Dette utfordrer nettbutikkene til å konkurrere på pris. Uten å vite konkurrentpriser, kan det bli vanskelig å estimere hvilken pris som er konkurransedyktig. Hvis du følge med på konkurrenter og markedsendringer manuelt vil det kreve mye tid og jobb – derfor er det viktig å ha gode verktøy på plass!