Alt du trenger å vite om konkurrentovervåking

Hvordan ledende nettbutikker øker fortjenesten ved å overvåke priser hos konkurrentene. 

Vi lever i en tid med informerte og komparative kunder som sitter på enorm informasjon og sammenligner priser før de tar en kjøpsbeslutning. Dagens kunder har tilgang til søkemotorer, prissjekk-apper og prissammenligningstjenester som lar dem sammenligne priser på det samme produktet på flere nettsteder i løpet av få sekunder. I følge en fersk studie fra Intelligence Node, sammenligner faktisk hele 94% priser mens de handler online. 

Ledende internasjonale nettbutikker øker fortjenesten ved å overvåke priser hos konkurrentene. De gjør dette ved å bruke automatiske prisovervåkingssystemer. I Norge henger nettbutikker etter og mange norske nettbutikker sliter med å øke fortjenesten. 


Norske bedrifter og merkevarer må følge med på “prisspillet” for å lykkes i dette svært konkurransedyktige e-handelslandskapet.

Å holde oversikt over alle konkurrenters priser på tvers av flere produkter til enhver tid er ikke bare utfordrende, men nesten umulig selv for en mellomstor nettbutikk. Det er her systemer for pris og konkurrentovervåkning kommer inn. Dette er et e-handelsverktøy som hjelper forhandlere og nettbutikker med å overvåke konkurrerende prisbevegelser kontinuerlig.

Et slik verktøy gir deg innsikt i konkurrentenes produktpriser i sanntid, kampanjer, lagerstatus og annen data du kan bruke til å optimalisere egen prisstrategi. Det hjelper også å forstå på hvilket nivå produktene dine konkurrerer og hvordan konkurrentenes prisrelaterte handlinger påvirker salget ditt.


Hvorfor bruke et verktøy for konkurrentovervåkning

Argument 1: Du sparer tid 

Du får rask og automatisk oversikt over prisendringer hos konkurrenter slik at du enkelt kan spare tid og samtidig optimalisere prisene i egen nettbutikk.

Argument 2: Du øker fortjeneste

Du får et godt bilde av markedsbevegelser, konkurrenters prisjusteringer og etterspørselstrender i sanntid. Basert på denne informasjonen kan du gjøre endringer i prisstrategien for å øke salg og maksimere fortjenesten. Ved å bruke et online verktøy for pris og konkurrentovervåking, kan du sikre tilgjengeligheten av viktig informasjon på en enhetlig plattform. Du kan blant annet se konkurrenters priser, populære produkter, tilbud og kampanjer, utsolgte produkter, lagerstatus, osv.

Argument 2: Du oppdager nye muligheter


Du kan dra nytte av markedstrender og konkurrerende stockouts. For eksempel, hvis en konkurrent setter prisen ned for et bestemt produkt, kan du vente med å selge det bestemte produktet til konkurrenten blir utsolgt og deretter selge det til en høyere pris.

Spesielt innen e-handel er den største utfordringen å overgå konkurrentene dine. Å ha et flott produkt eller en god tjeneste er bare det første trinnet. Det neste trinnet er å forstå hvilken prisstrategi konkurrentene dine har. En av de beste måtene å gjøre det på er å kontinuerlig overvåke konkurrenters priser.


Her er noen praktiske eksempler på hvordan nettbutikker bruker verktøy for pris- og konkurrentovervåking for å øke salg og marginer:

  • Ved å analysere priser i forhold til konkurrentpriser for lignende produkter i sanntid.
  • Skaffe oversikt over konkurrentenes utvalg og nyankommelser for å oppdatere sortimentet
  • Ved å dra nytte av markedstrender og øke/senke prisene for å maksimere profitt.
  • Automatisere prisstrategi for raskere og mer nøyaktige prisbeslutninger, samt konvertere besøkende til kunder ved å tilby de mest konkurransedyktige priser.

Funksjoner å se etter i en programvare for prisovervåking


Konkurrentovervåking og lønnsom e-handel

Som forhandler eller nettbutikk må du holde øye med konkurrentene dine. En av de viktigste aspektene du trenger å se opp for er prising.

For å ha et konkurransefortrinn må forhandlere og nettbutikker investere i en smart programvare for konkurrent- og prisovervåking som kan fungere som øynene og ørene for prisbevegelser over hele e-handelslandskapet.

Konkurrentovervåking hjelper deg også med å forutsi fremtidig salg og administrere lageret ditt bedre. For eksempel, hvis en selger setter ned prisen på en populær vare for å tjene som tapsleder, vet du at salget for den aktuelle varen vil synke blant andre selgere. Med et automatisk verktøy for prisovervåking kan du være bedre forberedt på denne situasjonen og gjøre de nødvendige endringene i varelager og bestillinger umiddelbart.

Med en online programvare for pris og konkurrentovervåking fra Reprice  kan du se når en konkurrent har senket eller økt prisen på et produkt. I tillegg kan du alltid være sikker på at prisinformasjonen du får er riktig, og hjelper deg med å ta beslutninger støttet av nøyaktige data.

Du vil ha en enorm fordel over konkurrentene dine! Husk at det ikke alltid handler om å være den billigste, men å tilby riktig pris til rett tid.